Wszystko o bolu i skreceniach kostki

    Wszystko o bólu i skręceniach kostki

    27 mar 2020

    Skręcona kostka to jeden z najpowszechniejszych typów urazów, z jakimi stykają się lekarze.1 Poza bólem i opuchlizną, możemy mieć problemy z właściwym poruszaniem stopą.1 Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele porad mówiących, jak możemy pomóc sobie sami, a większość tego typu urazów dobrze goi się samoistnie i znika w ciągu kilku miesięcy.2

    Wszystko o bólu i skręceniach kostki

    Wszystko o bólu i skręceniach kostki

    Skręcona kostka to jeden z najpowszechniejszych typów urazów, z jakimi stykają się lekarze.1 Poza bólem i opuchlizną, możemy mieć problemy z właściwym poruszaniem stopą.1 Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele porad mówiących, jak możemy pomóc sobie sami, a większość tego typu urazów dobrze goi się samoistnie i znika w ciągu kilku miesięcy.2Należy pamiętać jednak, że przed podjęciem zalecanych zabiegów pielęgnacyjnych i leczenia lekkich skręceń w domu należy najpierw skonsultować się z lekarzem w celu postawienia prawidłowej diagnozy.

    Czym są skręcenia i urazy?

    Skręcenie kostki oznacza uraz jednego lub kilku więzadeł wokół stawu skokowego. Więzadła to pasma tkanki włóknistej, które łączą kości między sobą i wzmacniają stawy. Skręcenie kostki następuje, kiedy stopa zostaje wykręcona poza zakres normalnego ruchu, naciągając lub zrywając w ten sposób więzadło.2

    Może również wystąpić nadwyrężenie, zwane czasem naciągniętym mięśniem, kiedy mięśnie stopy zostaną przeciążone lub zerwane.3

    Jakie są objawy?

    Objawy skręcenia lub nadwyrężenia zależeć będą od tego, jak ciężki jest uraz, lecz mogą obejmować:2

    • ból i wrażliwość na dotyk,
    • opuchliznę,
    • zasinienie,
    • trudność w przeniesieniu ciężaru na stopę,
    • niestabilność wokół kostki,
    • dźwięk przypominający „trzask” lub dźwięk „rozrywania” w momencie wystąpienia urazu,
    • skurcze mięśni.

    Co powoduje skręcenia i urazy?

    Skręcenia i nadwyrężenia zdarzają się, kiedy na mięsień zadziała zbyt duża siła. Wykonywanie obciążających czynności, zbyt forsująca aktywność fizyczna i brak odpowiedniej rozgrzewki przed ćwiczeniami może zwiększać ryzyko urazu.

    Przydatne wskazówki pomagające radzić sobie ze skręceniami i urazami i zapobiegać im

    Z większością skręceń i nadwyrężeń możemy poradzić sobie sami, stosując podejście PRICES przez pierwsze 48-72 godz. po wystąpieniu urazu (Ochrona [Protect], Wypoczynek [Rest], Lód [Ice], Ucisk [Compression], Uniesienie [Elevation] i Podparcie [Support]).

    Leczenie wg podejścia „Prices”4

    • Ochrona przed pogłębieniem urazu. Zastosuj skarpetki kompresyjne lub obuwie z wysoką cholewką, podpierające nogę w kostce.
    • Wypoczynek. Nie obciążaj stawu przez 48-72 godz.
    • Lód. Jak najszybciej zastosuj zimny kompres i przykładaj do kostki na 15-20 minut co kilka godzin, przez okres do trzech dni. Lód należy owinąć w ręcznik, tak, żeby nie spowodowało poparzenia lodem.”
    • Ucisk. Użyj bandażu, aby ograniczyć puchnięcie, lecz nie owijaj go zbyt ciasno.
    • Uniesienie. Przyjmij pozycję, w której noga będzie uniesiona, aby zredukować opuchliznę.
    • Podparcie. Odciążaj miejsce urazu przez jakiś czas po początkowym etapie, aby przyspieszyć gojenie się i zdrowienie kostki.

    Aby zapobiec dalszym uszkodzeniom, unikaj poniższych czynników5  

    • Wysokie temperatury w gorącej kąpieli czy saunie i ciepłe kompresy przez 72 godz.
    • Alkohol – może on zwiększać krwawienie, opuchliznę i spowalniać gojenie.
    • Bieganie i inne ćwiczenia fizyczne, które mogą spowodować większy uraz.
    • Masaż przez pierwsze 72 godz., gdyż może zwiększać krwawienie i opuchliznę.

    Zgłoś się do lekarza, jeśli:

    • powyższe porady i środki nie przynoszą efektów,
    • ból lub opuchlizna nasili się,
    • masz gorączkę lub odczuwasz uderzenia gorąca i dreszcze.

    Materiały źródłowe

    1Ankle Injuries: Causes and treatments. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.webmd.com/fitness-exercise/guide/ankle-injuries-causes-and-treatments#1

    2What is an ankle sprain. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.healthline.com/health/ankle-sprain

    3Muscle Strains. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.healthline.com/health/strains

    4Treatment Sports injuries. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.nhs.uk/conditions/sports-injuries/treatment/

    5Avoid the Harm factors. Data dostępu: listopad 2019.
    https://physioworks.com.au/treatments-1/avoid-the-harm-factors

    Katalog produktów

    Powiązane produkty​