Wskazowki, jak przyniesc ulge zmeczonym, przepracowanym stopom

    Wskazówki, jak przynieść ulgę zmęczonym, przepracowanym stopom

    27 mar 2020

    Spędzasz ostatnio zbyt dużo czasu na nogach? Zdarzyło Ci się przesadzić z bieganiem? Za dużo chodzenia? Większość z nas doświadczy na którymś etapie życia bólu stóp.

    Wskazówki, jak przynieść ulgę zmęczonym, przepracowanym stopom

    Wskazówki, jak przynieść ulgę zmęczonym, przepracowanym stopom

    Spędzasz ostatnio zbyt dużo czasu na nogach? Zdarzyło Ci się przesadzić z bieganiem? Za dużo chodzenia? Większość z nas doświadczy na którymś etapie życia bólu stóp. Niestety wpływa on na nas nie tylko fizycznie, ale może również oddziaływać na nasz nastrój. Zaniedbywanie stóp może ponadto z czasem prowadzić do znacznie poważniejszych problemów.

    ​Czym są zmęczone stopy?

    Zmęczenie i ból nóg lub stóp może spotkać każdego, lecz częściej występuje u osób z płaskostopiem lub wysokim podbiciem. Ludzie, którzy regularnie odczuwają zmęczenie stóp mają obniżoną jakość życia, gdyż ich zdolność do poruszania się jest ograniczona z powodu dyskomfortu i bólu.

    Czy zmęczenie stóp to problem związany ze stylem życia czy kwestia genów?

    Płaskostopie pojawia się, kiedy podbicie nie wykształci się odpowiednio w młodym wieku i często dziedziczone jest po rodzicach.2 Ból pięt bywa powodowany przeciążeniem lub nadwyrężeniem powięzi podeszwowej, która biegnie dołem stopy od pięty do palców. Jednak „winę” mogą ponosić nie tylko rodzice.2 Wybieranie nieodpowiedniego obuwia czy nadwaga to również potencjalne przyczyny zmęczenia stóp.2

    Co sprawia, że stopy czują się zmęczone? 

    Poza czynnikami genetycznymi, przyczyny zmęczenia stóp obejmują:

    • źle dobrane obuwie,
    • nadwagę,
    • średni lub starszy wiek bądź inne schorzenia,
    • uprawianie sportów.

    Przydatne wskazówki dotyczące łagodzenia zmęczenia stóp2 

    Oto kilka sposobów zapewnienia stopom potrzebnego odpoczynku:

    • noszenie odpowiednio dopasowanych butów z dobrym podparciem,
    • umieszczenie w butach indywidualnie dopasowanych wkładek zapewniających komfortowe podparcie i amortyzację,  
    • zmniejszenie masy ciała, jeśli masz nadwagę.
    • Regularne delikatne rozciąganie powięzi podeszwowej może przynieść ulgę. Jak to zrobić: złap stopy obiema rękami, wysuń pięty na zewnątrz i wykonuj ruchy okrężne w kostkach. Dodatkowo, stojąc na stopniu, wysuń pięty poza jego krawędź i na przemian obniżaj i wznoś. Wykonaj kilka powtórzeń.

    Materiały źródłowe:

    1Foot Health Facts. Tired feet. Accessed November 2019.
    https://www.foothealthfacts.org/conditions/tired-feet

    2Patient Info. Flat feet. Accessed November 2019.
    https://patient.info/foot-care/heel-and-foot-pain-plantar-fasciitis/flat-feet-and-fallen-arches

    Katalog produktów

    Powiązane produkty​