Stopa wydrazona: przyczyny i postepowanie

    Stopa wydrążona: przyczyny i postępowanie

    02 kwi 2020

    Zbyt dużo chodzisz lub biegasz? A może spędzasz ostatnio za dużo czasu na nogach? Zmęczenie i ból stóp czy nóg może spotkać każdego. Częściej jednak występuje u osób, które mają płaskostopie lub wysokie podbicie. Przemęczenie stóp wpływa nie tylko na to, jak się poruszasz i na jakość Twojego życia, lecz może również zmieniać Twój nastrój, a z czasem prowadzić nawet do poważniejszych dolegliwości.

    Czy istnieje rozwiązanie problemu zmęczonych i bolących stóp? 

    Zbyt dużo chodzisz lub biegasz? A może spędzasz ostatnio za dużo czasu na nogach? Zmęczenie i ból stóp czy nóg może spotkać każdego. Częściej jednak występuje u osób, które mają płaskostopie lub wysokie podbicie. Przemęczenie stóp wpływa nie tylko na to, jak się poruszasz i na jakość Twojego życia, lecz może również zmieniać Twój nastrój, a z czasem prowadzić nawet do poważniejszych dolegliwości.

    Co sprawia, że stopy czują się zmęczone? 

    Niektórzy ludzie mają genetyczne predyspozycje do zmęczonych stóp. Osoby z płaskostopiem i wysokim podbiciem cierpią z ich powodu częściej.2 Płaskostopie często dziedziczone jest po rodzicach. Podbicie nie wykształca się wtedy odpowiednio w młodym wieku.3 Ból pięt często powodowany jest przeciążeniem lub nadwyrężeniem powięzi podeszwowej, która biegnie od pięty do palców.4 Czynniki związane ze stylem życia i inne schorzenia również mogą wpływać na zmęczenie stóp. Główne czynniki sprzyjające zmęczeniu stóp obejmują:1

    • źle dobrane obuwie,
    • nadwagę,
    • średni lub starszy wiek bądź inne schorzenia,
    • uprawianie sportów.  

    Przydatne wskazówki pomagające radzić sobie ze zmęczeniem stóp i zapobiegać mu 

    Jeśli masz płaskostopie lub wysokie podbicie, możesz zmniejszyć dyskomfort stóp poprzez:1

    • Noszenie odpowiednio dopasowanych butów z dobrym podparciem,
    • Umieszczenie w butach indywidualnie dopasowanych wkładek zapewniających podparcie i amortyzację,
    • Zmniejszenie masy ciała, jeśli masz nadwagę.

    Proste ćwiczenia, które mogą pomóc

    Regularne wykonywanie delikatnych ćwiczeń rozciągających i rozciąganie powięzi podeszwowej może przynieść tymczasową ulgę.1 Złap stopy rękami, wysuń pięty na zewnątrz i wykonuj ruchy okrężne w kostkach. Stojąc na stopniu, wysuń pięty poza jego krawędź i na przemian obniżaj i wznoś.1

    Materiały źródłowe

    11. Healthline. Tired legs. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.healthline.com/health/tired-legs

    2Very well health. High arched feet causes, diagnosis, and treatment. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.verywellhealth.com/high-arched-feet-1337684

    3Patient info. Plantar Fasciitis. Data dostępu: listopad 2019.
    https://patient.info/doctor/plantar-fasciitis-pro

    Katalog produktów

    Powiązane produkty​