Jak rozpoznac, zrozumiec i leczyc zapalenie powiezi podeszwowej

    Jak rozpoznać, zrozumieć i leczyć zapalenie powięzi podeszwowej

    27 mar 2020

    Zapalenie powięzi podeszwowej, to powszechna przypadłość, z powodu której wiele osób odczuwa ból w piętach i podeszwach stóp.1 Od czasu do czasu każdy z nas za bardzo obciąża stopy – czy to stojąc przez długi czas, czy przesadzając z ćwiczeniami, nosząc nieodpowiednie obuwie, czy nawet przybierając na wadze. To wszystko może powodować dyskomfort. Dzielimy się z Tobą skutecznymi wskazówkami, które możesz zastosować, aby złagodzić ból. 

    Jak rozpoznać, zrozumieć i leczyć zapalenie powięzi podeszwowej

    Co to jest zapalenie powięzi podeszwowej?

    Powięź podeszwowa (rozcięgno podeszwowe) to gruby pasek tkanki łącznej biegnący wzdłuż podeszwy stopy, od kości piętowej do palców.1 Mocna, sprężysta struktura pomaga jej utrzymać podbicie stopy, amortyzować wstrząsy całej nogi i stabilizować stawy śródstopia podczas kontaktu z podłożem.2 Kiedy tkanka ta ulega uszkodzeniu, taki stan nazywamy zapaleniem powięzi podeszwowej.2 

    Jakie są objawy zapalenia powięzi podeszwowej?

    Ból zwykle narasta stopniowo, często początkowo odczuwalny jest tylko w pięcie, lecz czasem bolesna jest cała powięź podeszwowa.1,3 Objawy zwykle najsilniejsze są rano i częściej po niż w trakcie aktywności fizycznej obejmującej stopę.1 

    Jakie są czynniki sprzyjające tej chorobie?

    Zapalenie powięzi podeszwowej może rozwinąć się u osób, które dużo czasu spędzają na nogach, stojąc, chodząc lub uprawiając sporty wiążące się z bieganiem lub skakaniem. Osoby z wysokim podbiciem lub płaskostopiem również mogą doświadczać dolegliwości bólowych w tym obszarze.1-3 

    Co powoduje zapalenie powięzi podeszwowej?

    Niektórzy z nas mogą mieć stopy o większych skłonnościach do występowania zapalenia powięzi podeszwowej. Inne czynniki ryzyka obejmują:1-3 

    • regularne uprawianie sportów takich jak bieganie, gra w koszykówkę, gra w tenisa, aerobik i taniec,
    • pracę w warunkach wymagających spędzania większości dnia na nogach,
    • bieganie po twardym podłożu i trenowanie w górzystym terenie,
    • noszenie zniszczonego obuwia treningowego, które nie chroni stóp przed większymi wstrząsami,
    • ciążę, która powoduje tymczasowy przyrost masy ciała i hormonalne środki zwiotczające mięśnie – powodujące płaskostopie,
    • nagłą intensywną aktywność po okresie braku aktywności.

    Przydatne wskazówki pomagające radzić sobie z zapaleniem powięzi podeszwowej i zapobiegać mu

    Samodzielne leczenie początkowo obejmuje odciążenie powięzi podeszwowej, które przyniesie ulgę w bólu. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zapobiegać zapaleniu powięzi podeszwowej:1-3 

    • unikaj ćwiczenia na twardym podłożu i pozwalaj stopom jak najwięcej odpoczywać,
    • regularnie rozciągaj mięśnie łydek,
    • wybieraj obuwie odpowiednie do Twojego typu stopy, stylu i celu biegania,
    • jeśli masz nadwagę, spróbuj zrzucić dodatkowe kilogramy,
    • noś buty na średnim obcasie (do 3 cm), unikaj chodzenia boso i noszenia zupełnie płaskiego obuwia.

    Jeśli stosowanie powyższych porad nie przyniesie efektów, a Ty będziesz odczuwać silny ból lub dyskomfort bądź będziesz mieć trudności z chodzeniem, skontaktuj się z lekarzem, aby zasięgnąć porady medycznej. Lekarz może zalecić stosowanie akcesoriów ortopedycznych, w tym wkładek.

    Materiały żródłowe

    1NHS. Plantar fasciitis. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.nhs.uk/conditions/plantar-fasciitis

    2Healthline. Plantar Fasciitis. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.healthline.com/health/plantar-fasciitis

    3Patient info. Plantar Fasciitis. Data dostępu: listopad 2019.
    https://patient.info/doctor/plantar-fasciitis-pro

    Katalog produktów

    Powiązane produkty​