Jak przyniesc ulge obolalym stopom

    Jak przynieść ulgę obolałym stopom

    27 mar 2020

    Źle dopasowane obuwie nie jest jedyną przyczyną bólu stóp – dowiedz się więcej o różnych rodzajach bólu stóp i poznaj możliwości jego eliminacji i leczenia. Naucz się rozpoznawać przyczyny bólu stóp Dowiedz się jak zapewnić sobie doraźną ulgę w bólu i uzyskaj porady w zakresie długoterminowego leczenia. Jeśli po całym dniu na nogach odczuwasz ból i dyskomfort, jedną z przyczyn może być źle dopasowane obuwie. Jednak buty to zdecydowanie nie jedyna przyczyna bólu stóp. Przedstawiamy w skrócie rodzaje bólu, jakich możesz doświadczać i podpowiadamy, co możesz zrobić, aby złagodzić i wyleczyć ból.

    Jak przynieść ulgę obolałym stopom

    Ból w kostce 

    Ból w kostce może mieć wiele przyczyn, lecz jeśli ostatnio uprawiasz więcej aktywności fizycznej, powodem bólu może być zapalenie ścięgna. Problem ten występuje, kiedy w ścięgnach na zewnętrznej części stawu skokowego pojawia się stan zapalny lub kiedy zostają zerwane z uwagi na zwiększony nacisk, spowodowany powtarzalną czynnością. Inną przyczyną bólu może być skręcenie kostki, dokuczliwość bólowa może się różnić w zależności od tego, jak poważny jest uraz. Jeśli nie masz pewności, co powoduje u Ciebie ból kostki, zgłoś się do swojego lekarza rodzinnego.1,2

    Tymczasem możesz samodzielnie złagodzić ból przedstawionymi poniżej metodami:3

    Co robić...

    • Często pozwalaj kostce odpocząć i leż z nogą uniesioną do góry.
    • Do bolącej kostki co 2-3 godziny przykładaj okład z lodem owinięty ręcznikiem na maksymalnie 20 minut.
    • Noś szersze, wygodne buty na niskim obcasie i z miękką podeszwą.
    • Stosuj wkładki, np. Scholl GelActiv™ Wkładki do codziennego obuwia.
    • Owiń nogę w kostce bandażem dla lepszego wsparcia.
    • Delikatnie rozciągaj staw skokowy.

    Czego nie robić…1

    • Unikaj długiego chodzenia lub stania.
    • Nie noś butów na wysokim obcasie ani wąskich butów w szpic.

    Ból pięty 

    Ból pięty często powodują zbyt intensywne ćwiczenia lub noszenie za ciasnych butów. Ból może mieć różne nasilenie, od ostrego przeszywającego bólu po tępy ból połączony z zaczerwienieniem i opuchlizną. Jeśli odczuwasz ostry ból pomiędzy podbiciem stopy a piętą, który nasila się podczas chodzenia, przyczyną może być zapalenie powięzi podeszwowej. Jeśli ostry ból jest bardziej nagły i towarzyszy mu uraz, może go powodować złamanie kości bądź zerwane ścięgno Achillesa.

    Ból kostki, pięty i łydki, kiedy stajesz na palcach może wskazywać na zapalenie ścięgna Achillesa, a z kolei zaczerwienienie, opuchlizna i tępy ból może oznaczać zapalenie kaletki. Aby potwierdzić przyczynę bólu, zawsze najlepiej skonsultować się z lekarzem.1,2

    Tymczasem możesz samodzielnie złagodzić ból przedstawionymi poniżej metodami:4

    Co robić...

    • Często pozwalaj pięcie odpocząć i leż z nogą uniesioną do góry.
    • Do bolącej kostki co 2-3 godziny przykładaj okład z lodem owinięty ręcznikiem na maksymalnie 20 minut.
    • Noś szersze, wygodne buty na niskim obcasie i z miękką podeszwą.
    • Stosuj wkładki pod pięty, Scholl In-Balance wkładki łagodzące ból
    • Owiń piętę i kostkę bandażem dla lepszego wsparcia.
    • Delikatnie rozciągaj stawy skokowe i stopy. 

    Czego nie robić…

    • Unikaj długiego chodzenia lub stania.
    • Nie noś butów na wysokim obcasie ani wąskich butów w szpic.

    Ból w dolnej części stopy

    Bez względu na to, czy odczuwasz dyskomfort w śródstopiu, podbiciu czy na podeszwie stopy, istnieje wiele możliwych przyczyn tego stanu. Może to być po prostu nadwyrężenie mięśnia lub więzadła, lecz przeszywający ból pomiędzy podbiciem a piętą może również wynikać z zapalenia powięzi podeszwowej. Jeżeli masz płaskostopie, prawdopodobnie cierpisz z powodu nadmiernej pronacji stopy, czyli rotacji stopy do wewnątrz, kiedy pięta dotyka podłoża, powodującej stopniowe spłaszczanie się stopy i nieprawidłowe ułożenie stawów. Aby potwierdzić przyczynę bólu, zawsze najlepiej skonsultować się z lekarzem.

    Tymczasem możesz samodzielnie złagodzić ból przedstawionymi poniżej metodami:

    Co robić...

    • Często pozwalaj stopie odpocząć i leż z nogą uniesioną do góry.
    • Do bolącej kostki co 2-3 godziny przykładaj okład z lodem owinięty ręcznikiem na maksymalnie 20 minut.
    • Noś szersze, wygodne buty na niskim obcasie i z miękką podeszwą.
    • Jeśli masz nadwagę, spróbuj zrzucić dodatkowe kilogramy.
    • Delikatnie rozciągaj stopy.

    Czego nie robić…

    • Unikaj długiego chodzenia lub stania.
    • Nie noś butów na wysokim obcasie ani wąskich butów w szpic.

    Ból śródstopia

    Ból śródstopia jest niezwykle powszechny i często występuje u osób bardzo aktywnych fizycznie oraz tych noszących źle dopasowane obuwie. Kształt Twojej stopy, np. wysokie podbicie czy niewielkie, podwinięte palce u nóg, również może powodować dodatkowy nacisk na śródstopie. Inne potencjalne przyczyny obejmują haluksy (twarde, bolesne zwyrodnienie palucha), zapalenie kaletki (opuchlizna i tępy ból), nadwyrężenie śródstopia (zerwane lub naciągnięte więzadło) bądź nerwiak Mortona (uszkodzony lub podrażniony nerw w stopie). Aby potwierdzić przyczynę bólu, zawsze najlepiej skonsultować się z lekarzem.1,2

    Tymczasem możesz samodzielnie złagodzić ból przedstawionymi poniżej metodami:5

    Co robić...

    • Często pozwalaj stopie odpocząć i leż z nogą uniesioną do góry.
    • Do bolącej kostki co 2-3 godziny przykładaj okład z lodem owinięty ręcznikiem na maksymalnie 20 minut.
    • Noś szersze, wygodne buty na niskim obcasie i z miękką podeszwą.
    • Stosuj wkładki, np. Scholl GelActiv™ Wkładki do płaskiego obuwia.
    • Jeśli masz nadwagę, spróbuj zrzucić dodatkowe kilogramy.
    • Delikatnie rozciągaj palce i stopy.

    Czego nie robić…

    • Unikaj długiego chodzenia lub stania.
    • Nie noś butów na wysokim obcasie ani wąskich butów w szpic.

    Materiały źródłowe

    1 Medicine Net. Foot pain. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.medicinenet.com/foot_pain/article.htm 

    2 WebMed. Causes of foot pain. Data dostępu: listopad 2019. 
    https://www.webmd.com/pain-management/guide/foot-pain-causes-and-treatments#1 

    3 NHS. Ankle pain. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.nhs.uk/conditions/foot-pain/ankle-pain

    4 NHS. Heel pain. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.nhs.uk/conditions/foot-pain/heel-pain

    5 NHS. Pain in the bottom of the foot. Data dostępu: listopad 2019.
    https://www.nhs.uk/conditions/foot-pain/pain-in-the-bottom-of-the-foot 

    Katalog produktów

    Powiązane produkty​