Gimnastyka stóp



Przywróć zmęczonym stopom siłę i elastyczność, wykonując
zestaw 9 ćwiczeń.

1. Najpierw stań prosto równomiernie rozkładając ciężar ciała.
Przenieś ciężar ciała na pięty, potem podkurcz palce stóp.
Następnie wyprostuj je i powtórz czynność 10 razy.
To ćwiczenie ma ogólne działanie wzmacniające, ale także
pomaga złagodzić skurcze palców i podeszwy.

2. Połóż jedną stopę na ręczniku na podłodze.
Podciągaj ręcznik chwytając go palcami u stóp.
Potwórz czynność pięć razy i zmień stopę.
Kiedy Twoja stopa przyzwyczai się do tego
ćwiczenia, możesz zwiększyć poziom trudności
kładąc na ręczniku książkę lub inny przedmiot o podobnym ciężarze.

3. Usiądź na krześle lub taborecie i użyj podeszwy stopy do pocierania goleni drugiej nogi, zaczynając od kolana i schodząc do kostki, a potem na odwrót. Powtórz czynność 20 razy. Pomaga to zniwelować napięcie wokół kości goleniowej i zwiększa elastyczność stopy wykonującej masaż.


4. Tocz piłkę pod przednią częścią stopy przez dwie minuty. Ta czynność masuje spód stopy i może przynieść ulgę przy skurczach, bólach łydek czy podbicia.


5. Leżąc na podłodze, oprzyj nogę na poduszce na wysokości łydki. Wykonaj krążenie jedną stopą 10 razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a potem w przeciwnym kierunku. Powtórz ćwiczenie drugą stopą.


6. Zaczynając od tej samej pozycji co w kroku 5., wyobraź sobie, że twój duży palec to długopis i spróbuj nim „napisać” liczby od 1 do 10. Wykonaj tę czynność dla obu stóp.


7. Zaczynając od tej samej pozycji co w kroku 5, trzymaj stopę w pozycji pionowej (palce do góry, pięta do dołu). Napinając kostkę, skieruj palce w swoją stronę, a potem w przeciwnym kierunku. Powtórz czynność 10 razy.


8. Ułóż 10 przedmiotów (nie ostrych) na podłodze i postaw obok pojemnik (idealne są do tego kulki, ale można użyć też monet). Chwyć kolejno każdy przedmiot palcami u stóp, a następnie upuść do pojemnika. Żeby upewnić się, że angażujesz wszystkie palce, wykonaj to ćwiczenie także z użyciem ołówka.


9. Zakończ ćwiczenia wstając, podnosząc i opuszczając się na czubkach palców (przy złączonych stopach) 10 razy.