Wszystko o bólu pięt

Niekiedy ból pięt bywa tak uciążliwy, że może negatywnie wpływać na wykonywanie codziennych czynności, zwłaszcza jeśli prowadzisz aktywny tryb życia. Na szczęście istnieje wiele sposobów radzenia sobie z bólem pięt i redukowania dyskomfortu.

Czym jest ból pięt?

Ból pięt to dolegliwość bardziej powszechna niż mogłoby się wydawać – 1 na 10 osób doświadcza długotrwałego bólu pięt na którymś etapie życia. Uważa się, że dolegliwość ta jest najbardziej powszechna wśród osób w średnim wieku, tych o bardziej aktywnym stylu życia i tych, którzy większość dnia spedzają „na nogach”. W większości przypadków, ból pięt wynika z uszkodzenia powięzi podeszwowej, czyli tkanki, która łączy kość piętową z innymi kośćmi stopy. W przypadku, gdy powięź podeszwowa jest nadwyrężona, staje się osłabiona, a w rezultacie może pojawić się opuchlizna lub stan zapalny, powodując ból pięt podczas stania lub chodzenia.

Jak uniknąć bólu pięt podczas chodzenia – 10 sposobów

Ból pięt – nie ignoruj pierwszych objawów

Bez względu na to, czy Twoja praca wymaga pozycji stojącej czy też po prostu prowadzisz bardzo aktywny tryb życia, każdy dzień może być dużym wyzwaniem dla Twoich stóp. Niestety, kontynuowanie tych samych aktywności w sytuacji, gdy borykasz się z bólem pięt może prowadzić do długotrwałych uszkodzeń, które będą wymagały skomplikowanego i kosztownego leczenia i rehabilitacji. Na szczęście istnieje kilka prostych sposobów, dzięki którym możesz zapobiec bólowi pięt bez rezygnacji z aktywnego trybu życia. Po pierwsze, musisz wiedzieć jakie objawy powinny wzbudzić Twój niepokój.

  • Ból

Ból z zasady pojawia się punktowo – w dolnej części lub z tyłu pięty. Może zdarzyć się tak, że ten ból będzie odczuwalny tylko w niektórych porach dnia.  W niektórych przypadkach pojawia się tylko przy konkretnych ruchach, na przykład podczas wspinania się, wchodzenia po schodach czy stawania na palcach. Może też wystąpić z samego rana, podczas pierwszych kroków, zaraz po tym, jak wstaniesz z łóżka. Ból może ustąpić w ciągu dnia, ale często powraca, kiedy przez dłuższy czas stoisz lub ćwiczysz.

  • Utykanie

Ból pięt zazwyczaj występuje tylko w jednej stopie. Jeśli zauważysz, że zmieniasz swój typowy styl chodzenia, może to oznaczać, że podświadomie próbujesz uniknąć bólu, przenosząc ciężar swojego ciała w całości na zdrową nogę. Może to przynieść chwilową ulgę, ale warto zastanowić się nad przyczyną. Praca Twoich stóp jest powiązana z nogami i plecami, w związku z czym nienaturalny sposób chodzenia może mieć negatywny wpływ także na inne części Twojego ciała.

Infografika: Jak zdrowie stóp wpływa na Twoje ciało

  • Zmęczone stopy

Mimo, że zmęczenie stóp nie zawsze jest powiązane z bólem pięt, może ono oznaczać, że Twoje stopy są przeciążone, co oczywiście może z czasem doprowadzić do wystąpienia tego rodzaju bólu. Dlatego, jeśli odczuwasz jakikolwiek dyskomfort stóp po długim dniu pracy, rozważ zastosowanie działań zapobiegawczych, które opisaliśmy poniżej, aby cieszyć się dobrym zdrowiem stóp przez długie lata.  

Leczenie i profilaktyka bólu pięt

Ból pięt to dolegliwość, którą w większości przypadków stosunkowo łatwo można wyleczyć, szczególnie jeśli leczenie zostanie podjęte wystarczająco wcześnie. Oczywiście nie jest to dolegliwość, która ustąpi z dnia na dzień, jednak odrobina cierpliwości i wybór odpowiedniego sposobu leczenia sprawią, że będziesz w stanie chodzić, a nawet biegać bez ograniczeń, zanim się obejrzysz.  

Leczenie bólu pięt

  • Odpoczynek

Tak jak cały Twój organizm, stopy także wymagają odpoczynku. Postaraj się ograniczyć czas w ciągu dnia, który spędzasz chodząc lub stojąc, a wieczorem połóż się z nogami uniesionymi do góry. To bardzo wygodna pozycja, w której możesz na przykład oglądać swoje ulubione filmy. Część ekspertów zaleca także stosowanie okładów z lodu, które redukują ból.

  • Rozciąganie

Codzienne chodzenie może nie wydawać się tak obciążające jak trening, jednak krótka rozgrzewka na początek dnia jest bardzo ważna. Zadbaj o rozgrzewkę łydek, a także spodu stopy – dzięki temu Twoje mięśnie staną się bardziej elastyczne, a w przypadku pojawienia się bólu, szybciej wrócisz do formy. W wolnej chwili zerknij na nasze ćwiczenia dla stóp. Znajdziesz tu 9 etapów rozgrzewki dla Twoich stóp.

Video: Wkładki do butów – podstawy naukowe

Profilaktyka bólu pięt

Być może do tej pory ból pięt Cię nie dotyczył. Niestety dolegliwość ta może pojawić się w każdej chwili. Dlatego warto podjąć działania profilaktyczne, które mogą uchronić Cię przed pojawieniem się problemu w przyszłości.

  • Odpowiednie podparcie

Wybór odpowiedniego obuwia, które zapewnia stopom właściwe wsparcie pozwala zapobiegać przeciążeniu stopy, amortyzując wstrząsy, które pojawiają się, kiedy Twoje stopy uderzają o podłoże. Regularna wymiana obuwia jest bardzo ważna, ponieważ z czasem buty stają się bardziej płaskie, przez co nie zapewniają piętom odpowiedniego podparcia. Aby poznać więcej wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniego obuwia, które zapewni stopie wsparcie, przeczytaj artykuł o tym, czy obuwie może powodować ból pięt.

  • Wypróbuj wkładki do butów

Jeśli nie masz możliwości zapewnienia swoim stopom takiej ilości wypoczynku, jakiej potrzebują, ważne jest, aby zadbać o ich dodatkowe wsparcie w ciągu dnia. Wkładki Scholl GelActiv do codziennego obuwia zapewnią Twoim stopom komfort przez cały aktywny dzień. Jeśli Twoja praca wymaga stania lub chodzenia przez dłuższy czas, wkładki GelActiv będą stanowić podparcie dla Twoich stóp przez cały dzień w pracy. Pamiętaj, że jeśli objawy bólu pięt nasilają się, należy skontaktować się z ortopedą.

  • Zredukuj obciążenie stóp

Pomyśl, jak wielkie odległości pokonujesz pieszo każdego roku. Przejście 1 kilometra oznacza dla stóp ciężar około 100 ton. Ograniczenie nacisku na stopę zmniejsza ryzyko wystąpienia bólu pięt. Dlatego warto zadbać o odpowiednią wagę ciała, aktywność fizyczną czy stosowanie zdrowej, zrównoważonej diety. W miarę możliwości ogranicz przedmioty, które nosisz ze sobą każdego dnia. Przykładowo, jeśli jesteś studentem, zostaw podręczniki w szafce na uczelni na następny dzień zamiast dźwigać je do domu.  

 

  • Rozsądnie uprawiaj sport

Kiedy biegamy, nacisk na stopę może być nawet 7 razy większy niż ciężar ciała. Tak jak w przypadku wyboru obuwia codziennego, kiedy kupujesz nowe buty sportowe, zwróć szczególną uwagę na to, aby zapewniały Twoim stopom wsparcie, a także tworzyły warstwę ochronną między stopą a twardym podłożem. W zależności od tego, jaki typ aktywności fizycznej preferujesz, wybierz obuwie odpowiednie do trenowania tej właśnie dyscypliny. Pracownicy sklepu sportowego z pewnością chętnie udzielą Ci wskazówek. Wkładki do butów GelActiv do obuwia sportowego to doskonały sposób na zapewnienie stopie dodatkowego wsparcia, dzięki któremu będziesz mieć możliwość trenowania przez dłuższy czas bez bólu. Pamiętaj także, aby zwrócić uwagę na to, na jakiej nawierzchni uprawiasz sport na przykład podczas biegania czy gry w piłkę. W porównaniu do trawy, twarda nawierzchnia może mieć negatywny wpływ na Twoje stopy.

Pozbądź się bólu

Ból pięt może być uciążliwy, ale przy odrobinie cierpliwości i drobnych zmianach w zakresie codziennych nawyków, w  przypadku większości osób objawy całkowicie ustępują bez konieczności inwazyjnego leczenia.     Skonsultuj się z lekarzem zanim objawy staną się poważne. Zwróć uwagę na ból stóp już w momencie pojawienia się pierwszych symptomów. Zadbaj o działania profilaktyczne, nawet jeśli objawy do tej pory u Ciebie nie wystąpiły.  Bez względu na to, czy w najbliższej przyszłości planujesz wziąć udział w maratonie czy po prostu lubisz długie spacery, zadbaj o Twoje stopy, aby były zdrowe przez wiele kolejnych lat.