Dziesięć sposobów, aby uniknąć bólu pięt podczas chodzenia

Nie musisz być początkującym kulturystą, aby cierpieć z powodu bólu pięt. Dla wielu ludzi jest to efekt codziennego chodzenia i traktują go jako naturalną część życia. To błąd, ponieważ gdy zostawi się go bez odpowiedniej reakcji, będzie wywoływać większe zmęczenie całego ciała, a w ostateczności może zmienić się w bardziej poważne problemy ze stopami. Oto dziesięć sposobów, aby pomóc w unikaniu oraz zwalczaniu bólu pięt.

  • Prawidłowo dopasowane buty

Prawidłowo dobrane buty powinny chronić łuki podłużne i poduszki stóp przed uderzaniem o podłoże. Ryzyko pojawienia się bólu pięt zwiększa znacznie noszenie płaskiego obuwia, np. sandałów. Ważną rzeczą jest również dopasowanie go pod względem rozmiaru. Praktycznym rozwiązaniem jest przejście się po sklepie w przymierzanych butach i upewnienie, że pomiędzy najdłuższym palcem stopy a butem jest wystarczająco miejsca, aby swobodnie nim poruszać.

  • Zmieniaj rodzaj obuwia

Codzienne używanie tych samych butów powoduje ich zużycie, a co za tym idzie – mniejszą ochronę dla Twoich stóp. Dobrym pomysłem jest zmienianie co jakiś czas noszonych butów na inne, co daje stopom odpoczynek i zwiększa żywotność obuwia.

  • Boso na twardej podłodze

W ciepłe, letnie dni, często zrzucamy buty i wędrujemy boso po plaży, nad basenem, po trawniku, itp. Podobnie wiele osób lubi również chodzić boso w domu. Jest to przyjemne uczucie, jednak brak obuwia pozbawia stopy dawanej przez nie ochrony - zwłaszcza, jeśli idzie się po twardej podłodze. Dlatego też w domu czy mieszkaniu warto używać miękkich kapci, które staną się ochroną dla stóp.

  • Rozgrzewka z rana

Poranne wyjście do sklepu nie kwalifikuje się jako ćwiczenie dla stopy, a szkoda, ponieważ mała rozgrzewka z rana to bardzo dobry nawyk, który pomaga uniknąć bólu pięt. Jednym z polecanych ćwiczeń na rozciągnięcie i rozruszanie stopy jest toczenie pod nią przez dwie minuty piłeczki. Więcej podobnych pomysłów na rozgrzewkę przed chodzeniem znajdziesz w naszym dziale tips on foot gymnastics.

  • Odciąż swoje ciało

Czasami decydujesz się zignorować autobus lub wysiąść przystanek wcześniej, aby zażyć zdrowego spaceru. I jest to jak najbardziej godne pochwały, jednak nie w sytuacji, gdy dźwigasz ze sobą duże obciążenie, jak np. narzędzia, książki czy reklamówki pełne zakupów. Takie obciążenie odczuwają najmocniej Twoje stopy, więc staraj się unikać sytuacji, w której z nim chodzisz. Im więcej dźwigasz ze sobą, tym bardziej zwiększa się nacisk na stopy, co może powodować ich ból. Jeśli masz większą ilość rzeczy do przeniesienia, rozłóż to na 2-3 partie.

  • Odpoczywaj pomiędzy spacerami

Jeśli zaczynasz odczuwać ból pięt, daj swojemu ciału czas na regenerację. Jeśli musisz dużo przejść, zdecyduj się na autobus, taksówkę lub inny środek transportu, dopóki ból nie zelżeje. Jeśli nie możesz wziąć dnia wolnego z pracy, poproś swoich przełożonych o ograniczenie czasu, jaki musisz spędzić na nogach. A po pracy daj sobie czas na relaks i spędź go ze stopami uniesionymi do góry.

  • Skorzystaj z technologii

W dzisiejszych czasach technologia pomaga w szybkim przedostaniu się z miejsca na miejsce. Dlatego też jeśli odczuwasz ból pięt, wyznacz sobie najkrótsze trasy za pomocą specjalistycznych aplikacji na Twojego smartfona. Pozwoli Ci to uniknąć niepotrzebnego używania nóg, a przy okazji możesz dowiedzieć się nowych faktów o miejscach, które codziennie mijasz.

  • Unikaj twardych nawierzchni

Gdy idziesz z psem na spacer lub na zakupy do sklepu, czasem trudno jest uniknąć betonowych nawierzchni. Dłuższe chodzenie po nich może mieć negatywny wpływ na Twoje stopy. Dlatego jeśli masz jakieś stałe trasy, po których chodzi, staraj się, aby pokonywać choćby kawałek drogi po miękkiej nawierzchni, jak np. trawa. Jeśli chodzisz dla zdrowia na długie spacery, idealnym terenem będzie park, plaża lub las.

  • Utrzymuj prawidłową wagę

Utrzymywanie prawidłowej wagi jest podstawą do zachowania pełnej sprawności ciała, w tym nacisku wywieranego na stopy, a także jego prawidłowej regeneracji i wyleczenia z różnego rodzaju urazów oraz bólów.

Chodzenie jest świetnym sposobem na utrzymanie dobrej formy i poznawanie świata wokół. Jeśli jednak czujesz oznaki nadchodzącego bólu pięt, pomyśl o wykorzystaniu któregoś ze sposobów podanych powyżej, aby uniknąć pogorszenia. Jeśli jednak pojawi się silny, utrzymujący ból, koniecznie skonsultuj to z lekarzem.