Ból pięt

 

Ból pięt może zepsuć dzień i spowodować poważny dyskomfort, szczególnie jeśli prowadzimy aktywny styl życia. Na szczęście jest wiele sposobów zapobiegania i leczenia bólu pięt. Dzięki naszym poradom wkrótce staniecie na nogi.

 

Czym jest ból pięt?

Ból pięt zdarza się częściej niż myślicie. Jedna na dziesięć osób doświadcza długotrwałego bólu pięty co najmniej raz w życiu. Warto zaznaczyć, że dotyczy to częściej osób w średnim wieku, tych, które prowadzą aktywny tryb życia lub często stoją. W większości przypadków ból pięty jest spowodowany uszkodzeniem powięzi podeszwowej (plantar fascia). Jest to tkanka łącząca kość pięty z innymi kościami w stopie. Gdy rozcięgno jest poddawane naprężeniu, może ulec uszkodzeniu, spuchnąć lub ulec zapaleniu. Każda z tych przypadłości będzie skutkowała ostrym bólem pięty przy poruszaniu się lub zatrzymywaniu.

Cierpiący na ból pięty mogą też doświadczyć bólu i sztywności w jej tylnej części. Dolegliwość tę nazywa się zapaleniem ścięgna Achillesa. To częsty i bolesny uraz szczególnie dotyczący osób uprawiających sport lub noszących wysokie obcasy.

 

Jakie są najczęstsze przyczyny i objawy bólu pięty?

Męczące i wymagające dla ciała aktywności, takie jaki bieganie i skakanie, mogą przyczynić się do bólu pięt. Jeśli dolegliwość, odczuwana podczas ćwiczeń zostanie zignorowana, sytuacja może ulec pogorszeniu, co z kolei nierzadko prowadzi do konieczności zastosowania kosztownej terapii lekarskiej, a nawet interwencji chirurgicznej. Na szczęście, jeśli szybko zostaną podjęte kroki, mające na celu uśmierzenie bólu i złagodzenie jego przyczyn, niebawem będziecie mogli wrócić do wcześniejszej aktywności.

Ból pięty może być ostry lub przewlekły. Zaczyna się zazwyczaj od uczucia sztywności poniżej pięty lub zaraz za nią, choć niektórzy doświadczają też bólu mniej więcej w środku stopy. Ten ból nie musi występować stale w przeciągu dnia. Może nachodzić stopniowo i wynikać z pewnych ruchów lub sposobu ustawienia stopy. Noszenie idealnie płaskiego obuwia może na przykład prowadzić do nadwyrężenia rozcięgna i spowodować stan zapalny.

Często ból pięt pojawia się wraz z pierwszym krokiem po przebudzeniu. Może zanikać w ciągu dnia i pojawiać się podczas ćwiczeń lub w trakcie długotrwałego przebywania w pozycji stojącej.

 

Jak zapobiegać bólowi pięt?

Mimo że ból pięt jest nieprzyjemny i niepożądany, w większości przypadków można go uśmierzyć bez konieczności interwencji lekarza. Jeśli jednak objawy staną się zbyt poważne lub długotrwałe należy natychmiast skonsultować się ze specjalistą. Zwracaj uwagę na wczesne objawy i stosuj środki zaradcze nawet jeśli nie odczuwasz bólu.

Jeśli twoje stopy są obolałe i czujesz się niekomfortowo, lepiej odpowiednio się przygotuj, aby uniknąć poważniejszych kłopotów w przyszłości:

 

  • Uważaj na zdrowie


Pomyśl nad odległościami, które pokonujesz na nogach co roku. Każdy kilometr to od 90 do 135 tysięcy kilogramów nacisku na śródstopie. Zmniejszenie nacisku, jaki jest wywierany codziennie na nasze stopy, pomaga zapobiec poważniejszym problemom w przyszłości. To oznacza: utrzymanie właściwej wagi, ćwiczenia i zrównoważoną dietę.

 

  • Noś komfortowe obuwie

Należy nosić obuwie, które wspiera śródstopie, pomaga zmniejszyć nacisk i amortyzuje stopę za każdym razem, kiedy ta dotyka podłoża. Należy często zmieniać obuwie i dobrze jest unikać idealnie płaskich butów, nieposiadających podparcia dla pięt. Więcej informacji na temat wyboru właściwego obuwia znajdziecie tutaj.

 

  • Ćwiczenia rozciągające


Spróbuj ćwiczeń, mających na celu rozciąganie łydek i spodu stopy. Pomoże to rozgrzać wspomniane obszary i polepszy ich rozciągliwość. W przypadku bólu przyspieszy też okres rekonwalescencji. Nasza sekcja, poświęcona gimnastyce, zawiera zestaw dziewięciu kroków, dzięki którym przywrócisz stopom elastyczność.

Jak leczyć ból pięty?

Wcześnie wykryty ból stosunkowo łatwo jest wyleczyć. Większość osób, które zaczęły kurację w początkowym stadium, szybko dochodzi do pełni sprawności. Nie jest to przypadłość, która zniknie w ciągu nocy, ale dzięki cierpliwości i kilku prostym technikom szybko wrócicie do zdrowia.

Metoda PRICE – protection (ochrona), rest (odpoczynek), ice (lód), compression (ucisk) i elevation (uniesienie) – to popularna forma autoterapii, która jest idealna w przypadku lekkiego bólu oraz zapalenia ścięgna Achillesa.

 

  • Protect – ochraniaj piętę przed większym uszkodzeniem,
  • Rest Up – odpoczywaj: Postaraj się minimalizować okres przebywania w stojącej pozycji w ciągu dnia,
  • Ice - lód: Specjaliści zalecają przykładanie lodu, aby zmniejszyć ból.
  • Compress Uciskaj: Użyj bandażów uciskowych wokół kostki i niższej części stopy, aby zapobiec obrzękowi,
  • ElevateUnieś stopy: Siadając lub leżąc, utrzymuj stopy w górze.

 

Niezależnie od rodzaju problemów, jakie dotknęły twoje stopy lub nogi, nie należy nigdy ignorować bólu. Najważniejsze to rozróżnić, która dolegliwość wymaga leczenia, a którą można zniwelować za pomocą wygodniejszego obuwia lub odpowiedniej wkładki. Nasz film pokazuje, jak utrzymać nogi w doskonałej kondycji.

*Jeśli ból staje się nie do zniesienia lub jest długotrwały należy natychmiast skontaktować się z lekarzem.

 

Zapobieganie uczuciu dyskomfortu

O ile twoje nogi nie spędzają całego dnia na kanapie, należy im zapewnić odpowiednie wsparcie w ciągu dnia tak, aby zapobiec uczuciu dyskomfortu. Wkładki Scholl GelActiv™  do codziennego obuwia zapewniają wygodę w trakcie codziennych czynności. Jeśli pracujesz stojąc, skorzystaj z oferty wkładek Scholl GelActiv™  do obuwia do pracy, stworzonych w celu wspomagania w trakcie wykonywania poszczególnych zadań. Te z pań, które spędzają dnie i noce na wysokich obcasach, mogą skorzystać z wkładek Scholl GelActiv™ do obuwia na wysokim obcasie. Jeśli dyskomfort staje się szczególnie dotkliwy i długotrwały, warto skonsultować się z lekarzem ortopedą.

Kiedy biegamy, nacisk, wywoływany przez ciężar naszego ciała na stopy, zwiększa się siedmiokrotnie. Podobnie jak w przypadku obuwia codziennego, buty sportowe powinny być wybierane tak, aby dawać wsparcie w odpowiednich miejscach i amortyzować uderzenia o podłoże. Należy dostosować buty do rodzaju sportu, jaki uprawiasz, a przed zakupieniem nowej pary warto skonsultować się ze specjalistą. Wkładki, takie jak Scholl GelActiv™ do obuwia sportowego, dają dodatkowe wsparcie i amortyzację stopie, wzmacniając ochronę, jaką dają dobrze dobrane buty. Więcej na temat wkładek Scholl przeczytasz tutaj.